2025, Novosti, Uncategorized

Hrvatski bez granica – kad priča prelazi jezik i mjesto

Od 8. do 11. svibnja učenici Osnovne škole Šijana iz Pule boravili su u Švicarskoj u sklopu međunarodnog projekta „Hrvatski bez granica, prijateljstva novih stranica“,

osmišljenog s ciljem povezivanja učenika iz Hrvatske i dijaspore kroz jezik, priču i zajedničko stvaranje. Projekt je sadržajno i metodološki utemeljen na ideji da se hrvatski jezik živi i stvara – kroz pripovijedanje, kazalište, radionice i međuvršnjačku suradnju.

Nositelji projekta bili su Vladimir Papić, profesor hrvatskoga jezika i voditelj dramske skupine, i Sara Marđetko, koja je projekt započela kao učiteljica Hrvatske dopunske nastave u Švicarskoj, a danas djeluje u Hrvatskoj matici iseljenika. U suradnji s Kristinom Galović, učiteljicom hrvatskog jezika u Švicarskoj, osmišljen je bogat kulturno-edukativni program. Irena Giorgi, učiteljica glazbene kulture, vodila je školski zbor, koji je dodatno obogatio program izvedbom pjesama iz hrvatske glazbene tradicije.

Učenici su izveli igrokaz “Bijelo krilo”, završni proizvod višegodišnjeg rada dramske skupine, koji tematizira važnost autentičnog izražavanja i osobne slobode u svijetu digitalnih obrazaca i algoritamski oblikovanih identiteta. Predstava potiče promišljanje o tome kako mladi mogu razvijati vlastiti glas i kreativni izričaj u prostoru suvremene komunikacije.

Program je uključivao i pripovijedanje istarskih legendi, u kojima je lokalna baština postala most između djece iz domovine i dijaspore. Kroz radionice pisanja priča i izrade stripova, učenici iz Pule i Švicarske zajednički su stvarali na hrvatskom jeziku, potvrđujući koliko je jezik snažan kada ga se dijeli i gradi kroz suradnju.

Učenici su tijekom boravka obišli i grad Thun, posjetili zoološki vrt u Zürichu, plovili Zürichškim jezerom i popeli se na vidikovac – iskustva koja su dodatno obogatila njihov kulturni, jezični i osobni horizont.

Realizaciju projekta omogućila je financijska podrška Središnjeg državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske, Udruge roditelja hrvatske dopunske nastave u Švicarskoj i Istarske županije, čime je učenicima pružena prilika za sudjelovanje u sadržajima koji potiču stvaralaštvo, identitet i povezivanje. Projekt „Hrvatski bez granica“ pokazao je koliko su susret, priča i zajednički jezik snažni alati u obrazovanju. U svijetu digitalnih šablona, djeca su stvarala iznutra – riječima, slikama i kazalištem koje gradi mostove.

                                                                 Vladimir Papić, učitelj hrvatskog jezika